Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.01.2012 09:15 - Липсващата връзка: Египетска погребална архитектура и египтология
Автор: d3bep Категория: История   
Прочетен: 14162 Коментари: 18 Гласове:
35

Последна промяна: 25.01.2012 10:07

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
След като отхвърлихме гръцкия прототип за тракийската погребална култура в предната глава, сега ще покажа и къде трябва да се търси прототипът на тракийските гробници и на кой тип погребална култура те наподобяват.
Обичайно повечето хора, чувimageайки за Египет, си представят пирамиди и в редки случаи, долината на царете. Това обаче не е всичко. Нашите хора абсолютно елиминират от сметката гробниците на много царе и на абсолютно всички „нецаре” – аристокрация, обикновени хора и прочие. После, Египет е изживял поне към 4000 години погребална култура и винаги е бил водещ в това отношение в световен мащаб. Той има всякакви гробници; като се започне от едноетажните хълмови мастаби, през различните по вид и форма пирамиди, към погребалните храмове от средното царство, гробниците – саркофази и се стигне до новото царство и вкопаването в естествени хълмове, без при това да се броят по – масови явления, като погребални камери в стените на скалите. Египет е същинска Мека за всеки, който търси начин да прогледне в отвъдния мироглед на древните.
Тук ще обърна внимание на връзката между тракийските гробници по нашите земи и египетските царски гробници от новото царство и долината на царете.

Египетски гробници

Защо съм склонен да наричам тракийските гробници „погребални храмове”? Не само защото за много от тях нямаме намерени следи от погребения директно вътре, а около тях, в земята над или пред или непосредствено до подмогилната постройка.
Това е практика с хилядолетна история в Египет. Египетският цар, още от ранното старо царство, строи за отвъдния си път не едно нещо, а комплекс, включващ заупокоен храм и свое място за вечността. Решенията за второто са по – различни, решенията за първото обикновено са по – типологизирани. В началото, той се е погребвал и в погребалния храм, по – късно практиката е била променена.
Чак през 18-та династия  царете започват физически да разделят гробници от заупокойни храмове. Въпреки това не ги отдалечават много, но причината може да се крие и в избрания район за погребенията, заблуда на похитителите и прочие. Тогава именно долината на царете край Тива става долина на царете. Преди това в района са погребвани предимно благородници.
”Гробниците са построени по общ план, включващ изсечен в скалите коридор, който преминава през една или повече зали и слиза до погребалната камера. Украсата на стените и таваните представлява пътешествието на царя от този свят до отвъдния.” [Дейвид Р., Древен Египет 307].
imageГробниците проявяват сериозна общност с тракийските като груб модел. Преминава се през прав(или завиващ) коридор, в който има различни междинни помещения, някои от които функционални, други изглеждащи просто като разширение на коридора и се стига до погребалната камера с положен вътре саркофаг. За всеки тип помещение вече имаме пълна яснота какво представлява и какво включва[приемаме абревиацията на Thomas, E., описан в Royal Necropolis of Thebes, 1966].
Входа на гробницата обичайно се означава с A.
Първият компонент е стълбата или наклона. Принципно този компонент започва от стръмна стълба в 18-та династия, постепенно наклонът намалява, докато през 19-та династия стигаме до широк отвор и минимални стълбища.
Коридорите са друг съществен компонент. Според мястото и предназначението си те биват обозначени с латинските буквички B, C, D, G, H, I, K, L. Принципно влизането от един коридор в друг е било ограничено от порта, зид или друга преграда.
Камера F е известна в египтологията като камерата с колоните. Освен декоративна функция, залата има още една: през осемнадесета династия тя се ползва като очевиден преход между промени в аксиалната ос на коридора, т.е. място за „почивка и маневриране” на саркофага и процесията преди промяната в наклона и завой. Изключително интересен факт: в този период стават масови погребенията с колесници. На туринския папирус камерата е обозначена като „залата на колесницата” на подробна карта на гробница. Има и запазена част от карта в Кайро, и е отбелязана в древния източник като „съкровищница”.
Потвърждението е безспорно, гробниците, които сме намерили са празни, но съдържат остатъци от конска амуниция, колела и прочие, които крадците са пръснали, понякога без да са разрушили саркофага, т.е. предполагаемо – без да са стигнали до него. За съжаление единствената гробница с оцелял инвентар – тази на Тутанкамон, явно е пригодена за чиновник и няма характерните помещения, като останалите.
Най – важната камера остава погребалната камера, J. Тя съдържа саркофага и е била винаги декорирана от Тутмос III насам. Таванът има свод, който в началото е следвал саркофага, т.е. сводът е бил край стената на камерата, над саркофага, а  Рамзес мести свода централно.
Преди време казах, че всички тракийски гробници, независимо от дължината на дромоса, помещенията и прочие, следват очевидна осева линия. Това беше посрещнато с присмех от някои незапознати индивиди, но истината е, че осевата линия е египетски стандарт. Там първо се прокарва осевата линия, преди да се строи каквото и да било.
Левият завой, който в някои гробници е по – плавен и поради спускането кара дори някои изследователи да спекулират с идеята за лява спирала, е основното нещо, което се променя и изчезва в египетската архитектура от този период. С някои отклонения и особености, като цяло се наблюдава стремеж към „изправяне на завоя” и подчиняване на цялата линия на гробницата на една ос в края на XIX династия, което е и тенденцията при нас.
В Египет редом с мъртвия отиват голям брой бижута, по него, в кутии или в бинтовете на мумията.
Покрай гробниците се срещат също и депозитни депа, които са били открити в някои от царските гробници в Долината на царете. Те се състоят от ями със съдове и инструменти, както изглежда и храни извън входа на гробницата. Очевидно това са церемонии, при които се оставя „храна” на мъртвия, а ние намираме депа със счупена керамика. Депозитът се ориентира обичайно към оста на гробницата,  някои гробници нямат открит, други имат по един, трети - KV 20 и KV 43 в това число, имат по два, симетрични към оста. KV 2 и KV 22 имат няколко чифта депозитни депа. Депата започват да се появяват при 18-та и са силно изразени в 20-та династия. В някои случаи имат покривало от камък.
Фараоните често са изобразявани в гробниците си в сцени на бой, дори и ако нямаме свидетелство да са водели битки, и сцени на лов. Вече преди време разглеждах типологизацията на тракийския херос и връзката с Египет.
Един от най – често срещаните погребални артикули на царя е оръжието. То е съобразено с канона в египетското изкуство и често е именно брадвичка, като при Ахмос или боздуган, в по – старо време, като обичайно той е оръжие, произведение на изкуството, оръжие по форма, но не и по вид и материал, негодно за бой, изписано със символи на победата на фараона. Това обяснява твърде добре нашите позлатени наколенки, сребърни шлемове и прочие инвентар на гробниците в Тракия.
В гробовете на царете отиват и мумифицирани животни, често кучета, а вероятно колесниците са имали и коне.
imageНе на последно място, субструктурата. Голямото погребално помещение в Тракия е овално и кошерово или куполовидно засводено, поради строителни разлики – траките строят „сграда”, която засипват с пръст и овалът е най – устойчива конструкция срещу теглото отгоре.
В Египет това не е необходимо, тъй като отправният материал е скала, в която се прави отвор и помещението може да е със стандартна форма.
Въпреки това засводеното овално помещение на погребалната камера  също се среща – например такава е гробницата на добре известния египетски цар Сети I.
Често срещан в египетските гробници е и двускатният покрив на коридорите. Той е бил използван в по - ранно време и в погребалните камери на някои от пирамидите.

Тракийска погребална архитектура


Тракийската погребална обредност изключително много наподобява египетската.
imageНа първо място, подчинеността на ос, характерна в Египет още при Сети и стандарт след Рамзес, в Тракия е без алтернатива.  Разчленяването на гробницата е същото, но опростено. Отново в погребалната камера се поставя саркофаг – може би ритуален в Тракия, което навежда на мисълта за заупокоен храм, а не непременно телохранилище. В Тракия задължително конят не се погребва в погребалната камера, а именно в преддверието, в някое оширение, ведно с колесницата, което очевидно напомня на древното описание за „камера F”. Заедно с мъртвия се погребват големи количества ритуално оръжие, понякога и животни. Около гробниците редовно има ритуални ями, пълни с керамика.
Интересен пример е и Мъглижката гробница, недовършена или полуразрушена, който ни дава страхотен паралел и с подхода на Египет в долината на царете. Стените на всички помещения на гробницата отвътре са измазани с глинен хастар, върху който е положена тънка хоросанова мазилка с щукатура. В Египет по – успешно използват гипсова смес, фина замазка и след това – евентуално изглаждане на релеф и оцветяване за гробниците от Новото Царство. Древният почин на Египет обаче се е оказал далеч по – добър, като може би  и времето е помогнало, но гипсовата замазка в Оструша поема вода и се саморазрушава. Може би и не само там е така.
Прави впечатление, че и в Тракия, и в Египет, гробниците често имат „хълмоподобен” вид, като се срещат и каменни саркофази, и ложета,  саркофагоподобни гробници, изсечени от скала, и зидани гробове. Очевидно е, ако трябва да се търси сходство в погребалната традиция и културата за отвъдното, къде трябва да се търси. Мъртвият отново е съпътстван от редица бижута и злато. В много случаи, както и в Египет, погребаните са двойка или роднини. Много е характерен в Тракия двускатният коридор, познат и от Египет.
Познати са ни гробни състезания и пирове и процесии и на двете места.
И покрай египетските, и покрай тракийските гробници могат да се открият голям брой погребения на граждани и благородници в близост, за които мястото  е свещено.

Разликите

Няма да спестя на гладния читател и това, че все пак има някои разлики. Без претенция да обхвана всички, ще ги обхвана в два основни типа: функционални и идейни, т.е. такива, които геологията, географията и изобщо средата е наложила, и такива, които все пак говорят за непълно културно единство:
Функционални:
-    Египетските коридори са скосени надолу, докато нашите са равни. Причината е, че царските гробници са били богато затрупвани и само тройният златен саркофаг е тежал огромни килограми. Респективно наклонът е бил използван за „рампа” при слизането,  някои ключови зали са използвани за маневриране на статуи, саркофази и прочие.
-    Египетските гробници са директно изрязани в скалата, докато нашите ползват строителен материал. Пустинята  там е оголила редица хълмове, докато при нас голите дълбоки скали на достъпно място са рядкост.
-    Нашите са насипани с пръст, очевидно е защо в Сахара това е най – малкото глупаво. Също и имаме добра причина за избора на хълм, монолитният хълм е по – неподатлив на  времето, което в неговия случай се изразява в температурни разлики, тежест, вода и пясък, така че функционално вкопаването е най – доброто решение в Египет.
Идейни:
-    За разлика от египетското мумифициране в Тракия рядко имаме такива примери, и то предимно елементарни. Обяснението на Херодот е просто, мумифицирането сериозно оскъпява погребението, забавя го, изисква специалисти, а и води до допълнителни усложнения. Във всеки случай в Тракия имаме трупополагане, което не е изключено и в Египет, но и трупоизгаряне, което противоречи на египетската концепция. Ще рече, че в Тракия е проникнал общият ритуал, разбирането и светогледа, но дълбокото разбиране на египтяните за Ка и Ба след смъртта е непознато(или пък има тракийско общество, което го е отхвърлило или заменило като идея).
-    Човешки жертвоприношения сред траките - тотално противни на египетската култура. В легендата за Египет, достигнала до нас от елинистическо време се твърди, че Озирис отказал египтяните от такива. Макар че тук нещата са доста антагонистични и срещу човешките жертвоприношения  в Тракия седи например Орфей, който забранил дори животинските такива и почнал да принася в жертва смокини и маслини. Т.е. има „сблъсък на култури” в самата Тракия, който не е добре изследван и отразен.

Кога тракологията ще еволюира?

Зад този изглеждащ заядлив въпрос за съжаление споделям реални притеснения. Абсолютно реални, защото според мен подхвърляйки всичко, от монети до съкровища и създавайки погрешен тертип на разбиране на тракийската култура, ние трайно рушим нашето наследство. И това е видимо у нас, където историята и археологията деградираха до евтин селски туризъм, в чужбина, където въпреки многобройните преводи никой не ни отразява…
Но най – вече е видимо в Египет. Но в Египет никой няма да ви го каже разбира се.
Ще се опитам да ви го кажа аз. Ще ви покажа дупките в нашето познание.
Ще направя сравнителна таблица, по която ще ви покажа основните разлики в египетските гробници в долината на царете, по които се съди дори за точната датировка. Ще пусна и паралел с нашите.

image

Както виждате… Тракологията седи срещу една логия, която е заслужила името си. Искаше ми се да кажа друго, но… Ако сме взели идеята за наука от египтологията, то защо не опитаме да вземем и милионите подходи, включително модернистични като ДНК анализ или геоложки, като С14. Вярно, някои струват пари, но е далеч по - вярно е, че ние имаме чудовищно много, а не сме направили кой знае колко по него. Работим на парче, или още по – лошо, за сензация или дори за измама.

Какво можем?

Лимитът е небето. Да хванем предложената от мен теория: погребални храмове, а не гробници. На пръв поглед, не врат ами шия. Но за професионалиста това следва да означава:
-   Обяснение защо погребалната камера се ползва рядко или никак;
-   Обяснение защо има толкова много погребения в района на гробницата;
-   Обяснение за връзката с „отвъдния свят”;
-   От затворен стратиграфски гробницата се превръща в отворен стратиграфски обект. С думи прости това означава, че ако в първия случай е "хоп - гроб" и запечатване, и датирана от погребението, в този случай се е ползвала през поколенията. Времевият й лимит трябва да се търси не в последното погребение, а това е и обяснение защо в нея се извършват понякога противоречиви обреди, като трупополагане и трупоизгаряне едновременно.
imageИ тъй, като за да „сме хубави” с Европата бягаме далеч от хипотези за предатиране на гробници, даже и при ясни следи, да кажем какво още може и трябва:
1. Имаме различни и противоречиви обреди и всичките сме ги кръстили „траки”. Набутани в два – три времеви диапазона. Добре, ами като не искате да предатираме, дайте барем туй да оправим. Имаме над 50 тракийски племена. Ако сложим в сметката и обитателите на Дакия и Илирик, както и малоазийските ни роднини – трицифрена сума. А в следващия момент, всички погребални обреди са „траки”. Могилите с и без „сграда”, зиданите гробове, ембрионалните гробове, саркофазите, скалните ниши – пак са траки. Е те хубаво, траки са, ама докога ще са само траки?
2. Имаме различни и противоречиви култове и всичките са траки. Жертващите хора и жертващите маслини, хищните бойци и вегетарианците, ктистите в горите, простите селяни край реките и агресивните побойници в планините – все траки… Е хубаво де, ама…
3. Трябва да си пооправим „тракийската география”. За тъй наречената „столица на гетите” имаме сигурно свидетелство, че е отвъд Дунава, въпреки това сме я провъзгласили от тази му страна. Де що се намери град южно от Балкана, всичкото веднага отива одриска столица, те одрисите в крайна сметка имат по – малко градове, отколкото столици. Разбирам любов, макар че това е една държава, таран на елинизма сред траките, но… Несериозно стои. Да не продължавам.
4. Огромните гробнични комплекси предполагат като в Египет – че може да се търсят жилища на работниците, за да се разбере и как са строели, как са живели и кой и какво им е поръчвал. Има очевидна близост на определени могили, географска и стилова, която предполага, че еднакви или сходни хора работят по тях.
5. Трябва да се копае повече, особено за незавършени могили, които могат да ни дадат представа за строителството.
6. Да се търси повече. Убеден съм например, че едва ли половината гробници са с красиви стенописи, половината – голи като пушки. Вероятно времето, лошата консервация, а в някои случаи и некадърната реставрация и копаене, са си казали думата за да не остане стенопис, но дори и тогава остават следи.
И най вече, трябва да се събира и класифицира, да се каталогизира и разделя по признаци и обединява по характер.
За да заприличаме най – после на това, що искаме да сме: наука.
Не всичко е пари, много неща не са свършени, а не искат чак толкова много пари…
Много работа я чака тракологията, дай боже да сме в състояние да помогнем. В египтологията има много готови рецепти за малката й сестра, но се надявам да имаме преди всичко отвореност за нови идеи, честност и желание.







Гласувай:
36


Вълнообразно


1. d3bep - :)
25.01.2012 10:36
Малък бонус заради архивираните статии :)

За съжаление таблицата не можах да вкарам и ще я видите по - добре ако я щракнете като снимка.

Скоро ще архивирам и предната статия - тази с "добрите новини".
И ще направя, да го наречем, официално представяне на книгата в блога :)

Поздрави!
цитирай
2. malchaniaotnadejda7 - Здравей, D3bep!
25.01.2012 10:55
"Преди време казах, че всички тракийски гробници, независимо от дължината на дромоса, помещенията и прочие, следват очевидна осева линия. Това беше посрещнато с присмех от някои незапознати индивиди, но истината е, че осевата линия е египетски стандарт. Там първо се прокарва осевата линия, преди да се строи каквото и да било."
Изглеждат като космичести съоръжения. Извинявай, на първата снимка - коридорът вдясно - не разчетох към коя гробница принадлежи?
Беше ми безкрайно интересно да прочета. Само дето в мен възниква въпросът, дали в действителност тракологията е малка сестра на египтологията? Като наука, безспорно. Но като артефакти - един ден може да се окаже и нейна майка. И ти ще помогнеш за това родословно дърво. Благодаря ти и поздрави на семейството ти и на малкото момиченце!:)
цитирай
3. d3bep - Здрасти, malchaniaotnadejda7...
25.01.2012 11:18
Здрасти, malchaniaotnadejda7!

Не разбрах за кое и на коя снимка ме питаш.
Първата показва гробница на строител(реставрирана) от Дейр ел Медина, строителн ото селище на долината на царете.
До нея е погребален храм до пирамидите. По спомени мисля че от него се стига до Сфинкса.

Втората снимка коридора в ляво е всъщност ако не греша камерата на Пепи I в пирамидата му.
Вдясно е Мезек.

За другото, искаше м исе да ти кажа че си права...
И по артефакти не можем да бием Египет. Той в момента е с 60% от световните артефакти от преди античността. И продължава да набъбва, наистина много хора работят там.

Макар че ние можем също да се преборим за челните места и поне да се "вредим" сред древните цивилизации, определено.
Н орешаващото там не е броят на артефактите.
Решаващото е, че ние циклим. Че таблицата, която съм публикувал и не се чете добре, откъм египет мога да я разпъна.. петкратно. Те се датират и по едикой си празник, и по години на управлението.. .По хиляди неща.
Вярно, ние не можем да имаме всичко но на практика ние от години въртим и преписваме едни и същи сюжети и нямаме нищо свежо като идеи.
Отделно очевидно имаме и ... съмнителни артефакти...

Съответно това е истинскяит проблем.
Никой не ни взема насериозно. ДОкато не само че не правим реално наука, ами и очевидно лъжем. Фол и Тачева ги имат на запад, могат да си ги препишат и без нас.. Оттам вече нашите колкото и да се превеждат и на каквито и да е езици...
Виждала л иси цитиран български автор в западналитература за античността?
Всяко цитиране е малък празник. А би трябвало примерно да им формираме поне 1/3 от работите, имайки тракийската култура и срещата на всички древни култури на наша територия.
Вместо това, ни цитираме тях за нашите неща и изследвания.
цитирай
4. malchaniaotnadejda7 - Благодаря ти, да, така е.
25.01.2012 11:45
Въпросът е не състоянието в момента, а реално - като това, което спи под земята. И което предстои да бъде извадено наяве. Но докато не бъде, това са само мои си предположения, които нямат почва под краката си, освен няколко неоспорими археологически разкрития в България като Варненския акропол, примерно. Които свидетелстват за цивилизация, по-стара от египетската, ако не греша. Защото напълно възможно е, да се заблуждавам. Аз нямам твоята подготовка. Да, втората снимка. Интересуваше ме онзи коридор. Значи Пепи I :) Нищо не знам за този египетски владетел. Поздрави и ти благодаря за интересния материал. С нетърпение чакаме книгата.
цитирай
5. iliada - Много е дълго, а аз все съм на &quo...
25.01.2012 12:15
Много е дълго ,а аз все съм на "педал" ама пак ще се върна скоро!:)
цитирай
6. voinov50 - Ето я книгата :
25.01.2012 15:35
http://www.helikon.bg/books/164/162619_egipet---kliuch-kam-trakijskata-kultura.html

Поздрави!
цитирай
7. solinvictus - Цитат: - За разлика от египетс...
25.01.2012 18:18
Цитат:
- За разлика от египетското мумифициране в Тракия рядко имаме такива примери, и то предимно елементарни. Обяснението на Херодот е просто, мумифицирането сериозно оскъпява погребението, забавя го, изисква специалисти, а и води до допълнителни усложнения. Във всеки случай в Тракия имаме трупополагане, което не е изключено и в Египет, но и трупоизгаряне, което противоречи на египетската концепция. Ще рече, че в Тракия е проникнал общият ритуал, разбирането и светогледа, но дълбокото разбиране на египтяните за Ка и Ба след смъртта е непознато(или пък има тракийско общество, което го е отхвърлило или заменило като идея).

Херодот или преписвача му е изрекъл голяма глупост на за евтините погребения ...така ,че тука имаме разлики в същностната религиозна погребална практика и оттам различия във философията(религиозна) ...и оттам не можем да ги приравняваме ?
Трупоизгарянията са в друга религия ЗараТустра и затова няма гробове на тракийци ...да си чул Офчаров да е намерил гробове на траки? :)))))
цитирай
8. d3bep - Въпросът е не състоянието в моме...
25.01.2012 19:32
malchaniaotnadejda7 написа:
Въпросът е не състоянието в момента, а реално - като това, което спи под земята. И което предстои да бъде извадено наяве. Но докато не бъде, това са само мои си предположения, които нямат почва под краката си, освен няколко неоспорими археологически разкрития в България като Варненския акропол, примерно. Които свидетелстват за цивилизация, по-стара от египетската, ако не греша. Защото напълно възможно е, да се заблуждавам. Аз нямам твоята подготовка. Да, втората снимка. Интересуваше ме онзи коридор. Значи Пепи I :) Нищо не знам за този египетски владетел. Поздрави и ти благодаря за интересния материал. С нетърпение чакаме книгата.

Ами честно казано, надявам се да си права. не знам какв опредстои "да извадим от земята", знам че иамме цифра могили и селищни могили , дето не са разработени и знам че това далеч не е всичко.

Но по - сигурен съм и повече знам таблицата ,дето не можах да я кача в табличен вид и ви я направих на снимка... Че тракологията има 100 възможности, по кито да работи, и е до никъде. На практика няма да бъда толкова груб, ако кажа че даже за датировка любимият ни метод е на око, или недай си боже - чрез натъманисване посредством подхвърляне на доказателства... А сме тръгнали да борим египтологията и да се сравняваме с нея.
Тя може и да не е без кусури, ама нашите ги няма никъде... Ние първо да докараме тракологията до нещо повече от махленско признание... После.
Не се знае какво и кога може да излезе.

Но засега сме не само по артефакти много назад, ами и изобщо сме много назад...
цитирай
9. d3bep - Много е дълго, а аз все съм на &quo...
25.01.2012 19:33
iliada написа:
Много е дълго ,а аз все съм на "педал" ама пак ще се върна скоро!:)

Ами съжалявам за дължината :)
Чакам те, ще се радвам да чуя мнение :)
цитирай
10. d3bep - http://www. helikon. bg/books...
25.01.2012 19:33
voinov50 написа:
http://www.helikon.bg/books/164/162619_egipet---kliuch-kam-trakijskata-kultura.html

Поздрави!

Тъй, тъй, но почакайте премиерата :)
цитирай
11. dolsineq - d3bep, не бъди толкова критичен. . . ...
25.01.2012 23:30
d3bep, не бъди толкова критичен...:) Ползвай енергията си по–пестеливо...:)
цитирай
12. d3bep - d3bep, не бъди толкова критичен. . . ...
25.01.2012 23:33
dolsineq написа:
d3bep, не бъди толкова критичен...:) Ползвай енергията си по–пестеливо...:)

Ами аз не критикувам някого лично. Мисля обаче че твърдението м ие поне справедливо. Като цяло напредъкът е много малък :) Не е виновен някой лично за това, но като цяло мисля, че много хора са можел имного неща. Някои опират до пари, други до политика, но много неща опират само до целенасочено ровене....
цитирай
13. laik - Много дълго бе, d3bep. . . Иначе в...
26.01.2012 00:43
Много дълго бе, d3bep... Иначе всичко си се постарал да обхванеш...
цитирай
14. d3bep - Много дълго бе, d3bep. . . Иначе в...
26.01.2012 09:36
laik написа:
Много дълго бе, d3bep... Иначе всичко си се постарал да обхванеш...

Дълго и :) И я съм дълъг.
За блог наистина може би не е толкова четимо, но една голяма част от статиите ми от доста време вървят като периферия към книгата. Което разбира се няма как да се знае със сигурност отстрани...
Така че решението какво да напиша в много случаи е съобразено с евентуална потенциална аудитория.

Поздрави!
цитирай
15. anonymousbulgaricus - Ха честито, най-вече за дъщерич...
30.01.2012 16:10
Ха честито, най-вече за дъщеричката, да ти е жива и здрава, а също и за книгата и научните ти търсения. Добри вести във всяко едно отношение:)

По темата, много съм съгласен за това в крайна сметка да се замени нищо незначещото като съдържание "траки" с нещо по-сигурно като типологизация и хронологизация, защото иначе няма шанс да се стигне до нещо съществено като историческа реконструкция.

Докато всеки учен - историк, археолог или лаик, за всичко станало на българска територия в антично и предантично време вика "траки", движение напред няма. То дори едно дете като му дадеш да прочете Омир, Херодот и Страбон вика, ама тия траки ония траки ли са и какво общо има между тях, а вероятно по "патриотични" подбуди или за леснота нашата наука е приела, че от Омир насам висчко е "траки" и трябва да се търси "тракийска унификация", пък то такова нещо няма - различни са и различията са очевадни във всяко едно отношение.

Има безспорно и миксация на култури, има всякакви влияния и то е съвсем нормално, тъй като поне на Балканите "траките" така и не успяват да съградят нещо стабилно и трайно като политическо формирование, с което да излъчат самобитна културна пулсация. Приемат, синкретизират, обработват, но винаги личи един външен пласт и посока и непостоянство в поведението. Египетската връзка, не зная що толкова местните блогови "патриотари" бягат от нея или пък се опитват да я обърнат като посока - от тракия към Египет, но това е една хубава връзка, която дава и добри пространствено-времеви репери, които добавени към другите култури, чиито следи има в тракийската, могат да дадат и по-прецизна датировка и по-ясно обяснение на това, което се е случвало с тия племена и народи поселяващи Балканите повече от 1500 години под една или друга форма и чиито елементи в собствената си култура пазим и до днес.

Поздрави!
цитирай
16. demograph - Ще ти пусна по-късно точните данни
22.03.2012 23:23
Стаефане, късен ми е коментара но може и да ти е полезно следното.
Днес прочетох в една книга която/дано/ си купих сред 3-те, в която има българско позоваване за фараоните. Светла Балабанова или нещо подобно - ще проверя и пак ще ти пиша, която като спец по съдебна медицина в един германски град изследвала космите на някаква мумия и намерила наркотици и НИКОТИН - връзка с маите. Това предизвикало фурор и т.н. обиди. Тя обаче взела, че пак го доказала. Сега я цитират в дебели книги...
цитирай
17. apostapostoloff - Прав е министърът на образованието!
29.06.2012 20:27
Кому е нужна такава специалност "египтология"? Тя правилно се закрива! Египтология, т. е. идиотщина на квадрат!

Ще видиш колко екземпляра от книгата ти ще се продадат! И 500 години да живееш, няма да продадеш и 100 бройки! ЕГИПТОЛОГ! Не те е срам!
цитирай
18. d3bep - Кому е нужна такава специалност ...
29.06.2012 20:36
apostapostoloff написа:
Кому е нужна такава специалност "египтология"? Тя правилно се закрива! Египтология, т. е. идиотщина на квадрат!

Ще видиш колко екземпляра от книгата ти ще се продадат! И 500 години да живееш, няма да продадеш и 100 бройки! ЕГИПТОЛОГ! Не те е срам!

Почивай приятелю...
Аз не съм Апостол Апостолов и не бълвам книги с цел да се продават(и после сам да си ги чета), но въпреки, че книгата е само от няколко месеца на пазара, въпреки че Хеликона й направиха блокаж за изнудване, тя неколкократно е надхвърлила цитираната от тебе бройка, даже на този етап.

Така че... Мерси за препоръката, няма да я взема предвид.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: d3bep
Категория: История
Прочетен: 1717332
Постинги: 49
Коментари: 3300
Гласове: 5110
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031