Прочетен: 56818 Коментари: 72 Гласове:
Последна промяна: 10.11.2010 17:09
Абе, сети ли се някой да каже на свети Константин и Елена , че танцът е техен?
Майтап… И недотам.
Да поговорим за… странджанската мистика – нестинарите.
Днес нестинарските танци са вплетени в ежегодният празни на едно село – Българи, общината на което се опитва да спечели от тях като туристическа атракция. Няма лошо.
Приписват се на свети Константин и Елена. Има легенда за тях, както и легенда как една нестинарка спасила иконата им от горящата селска църква.
Пак не е дотам страшно, макар че нестинарството го е имало преди св. Константин и Елена.
И в интерес на истината е добре да кажем, че, не без помощта на християнството, то почти беше унищожено. Нестинарите бяха преследвани, обявявани за магьосници и езичници и столетия то се е практикувало само в затворени кръгове и е оцеляло в планината. Макар и нестинарите никога да не са отричали християнството или друга религия и никому да не са правели зло, точно обратното, днес то е в това нещастно и безпомощно състояние и заради официалната религия.
Не съм и не ставам апологет на някаква антихритиянска теория, затова спирам дотук. Още повече че лесно могат да му бъдат опровергани християнските символи и принадлежността на Константин, но това са отделни теми.
Но е най – малкото несправедливо в момента, когато нестинарството върви към изчезване, заслугите за съществуването му да се припишат на християнството, и то точно на лицето Свети Константин, императорът, първи закривал и унищожавал или променял езически храмове и реликви.
Овцата – щерка на вълка.
Дали?
Тъжностранните приказки започват странно и тъжно.
Една прастара приказка, или коя беше ти, мамо?
Ще ви разкажа една приказка. Все едно дали ще я приемете. Предавам по памет.
За древните тя е била истинска.
Има я в старите текстове. Нямаме всички, но ще я срещнем и в текстовете от пирамидите, и в тези от саркофазите, и при Плутарх. Най - добре запазената от най - древните приказки е тя...
Тя е древноегипетска и касае древната древност на древен Египет. Дните на боговете.
След като Ра напуснал земята, при човеците дошъл Озирис. Той започнал да им дава закони, забранил им човекоядството. Оженил се за сестра си, по – голямата от двете, богинята – майка Изида.
Но брат му Сет му завидял. Той искал да владее хората. Поканил го на гости и показал красив саркофаг. Обещал го подарък, ако му е по мярка. Озирис се излъгал, полакомил се и влязъл. Саркофагът бил правен по него, а брат му го тръшнал, заковал и хвърлил в Нил. Душата на Озирис напуснала тялото.
Изида разбрала какво станало и дълго търсила любимия си. Питала растения и животни за него. И накрая го открила.
Саркофагът бил изхвърлен от Нил чак до финикийското крайбрежие, град Гебал[1].
Заплел се в кореняка на един тамариск[2]. Озирис бил бог и на плодородието и растежа на всичко, което никне от земята. Кедърът порасъл гигантски и обхванал ковчега отвсякъде.
Владетелят на Гебал харесал огромното дърво и наредил да му го отсекат и обработят.
Изида, встъпвайки в града, заварила кедъра на колона, вградена[3] в двореца на царя[4]. А в колоната разбрала ,че е саркофагът с нейният любим. Тя не искала да употреби сила, и мъката й да предизвиква още мъка. Затова първо се сближила със слугините, после с царското семейство.
Накрая я цанили за дойка на невръстния царски син.
Вероятно от мъка по загубения любим тя се привързала много към детето, за което се грижела като за свое. И решила да даде на него и потомците му най – големия дар.
Безсмъртие.
Хранела го вече не от гърдите си, а от пръста. Малко по малко превръщала плътта му в безсмъртна[5].
И, подчертавам:
Всяка вечер, когато всички спели, тя вземала бебето с пелените, разравяла жарта на огнището и го поставяла както си е на светещите въглени. Детето не се запалвало и не горяло ,а като привикнало, тя започнала дори да го слага голичко в жарта. А Изида го оставяла и вземала с голи ръце от жаравата , без да се опари.
И докато чакала да мине времето, в което детето седяло в огнището и гукало, тя се превръщала на лястовица и кръжала около колоната и тъжно чуруликала.
Докато една от слугините една вечер не я проследила. И я издала на царицата.
Царицата не повярвала и решила да изчака. Та детето изглеждало толкова добре! Скрила се зад вратата. Но когато видяла Изида да поднася телцето му в жарта, изкрещяла и се хвърлила отгоре й. Дръпнала детето, пеленката пламнала и изгорила ръцете й. Тя се разбесняла на Изида.
Вместо това Изида й се усмихнала тъжно. Глупава жено - казала й тя - Аз съм дъщерята на небето, Нут! Аз се грижех за твоя син като мое дете. Не нещо опасно, а чудо щеше да му се случи. Аз щях да направя синът ти безсмъртен и родоначалник на велик род.
Като разбрала кой седи насреща й, царицата горчиво съжалила, опитала да върне детето на Изида или дори в огъня, но Изида й рекла - Ти развали обреда. Не мога да продължа. Сега той пак ще е необикновен, но ще бъде само герой сред хората….
Разказала й историята и царицата я предала на царя, който пък извадил колоната от двореца си и я предал на Изида с кораб.
Вариант на тая история имат и гърците, но там Изида е Деметра, подземното царство вече съществува ,затова дъщерята на Деметра слиза там като отвлечена съпруга.
Как се почита Изида?
Изида е първата известна ни персонификация на богинята – майка.
Изида се почита и с храмове, и с фестивали.
Храм на Изида е имало дори чак на Темза ,в съвременен Лондон.
Първожреците на Изида са обикновено жрици. Рядко са мъже.
Те според поверието имат магическа власт над времето и стихиите.
Фестивалите й се провеждат с огън, най – често факли, символ на нейната светлина.
Има няколко дни на подготовка преди фестивала – жриците постят и спазват определени ритуали. Задачата им е инициация – сближаване с божеството, съединяване с него предварително, призоваването му.
На самият ритуал те четат молитви, а главната жрица се свързва с божеството, изпадайки в транс. Жрицата обикновено е и пророчица.
На фестивала се използват свещените музикални инструменти – систрум и менат. Систрумът е нещо като малка дамска версия на арфа, която обаче вместо струни(които са доста къси при мената) има жици, на които малки метални обкови предзвикват музикални звукове при клатене. Менатът е подобен в принципа инструмент, който се носи и като огърлица.
Те се измиват с чиста вода, също и жриците.
При свещенодействието се кади и тамян.
Инструментите са свещенни и не се ползват за забавление. Египтяните са вярвали, че някои неща от нашия свят могат да преминат в света на духовете. Такова е било виждането за ароматите, с кото са погребвали мъртвия. За систрума се вярва, че също отзвучава в този свят и дори вика съпруга й, Озирис.
За Изида може да бъде принесена и жертва, обикновено бял бик.
Добре е да споменем и египетските фестивали: „Сватбата на Изида с Озирис”, „Изида търси тялото на Озирис”, „Изида намира тялото на Озирис”, „Пир от светлината на Изида”, „Рожденният ден на Изида”. Сред тях няма такъв, който да е посветен на случката с детето в Гебал. Нормално, египтяните тачат и Извеждат царете си от сина й Хор, не от първият й храненик.
Всички фестивали са в периода юли – декември.
Фестивалите й обикновено са двойни; макар и посветени на нея, в тях се отделя място и за съпругът й – Озирис[6].
Произхода на самия култ не се знае, свързват го с градеца Бузирис, но има доста съмнения дали там му е произхода.
Били ли се на нестинарски танци?
Аз – няколко пъти. Ще ви напомня как стават нещата. По протокол.
По принцип се е играло в няколко села. Сега фестивалът там е отмрял, остава ни само село Българи. Датата се приема за 21-ви май.
Според нестинарите началото трябва да бъде на легендарна местност – Аязмото. В миналото е имало претенции за няколко и не е съвсем ясно за кое Аязмо става дума, но то значи „свещен извор” Ще е от значение на по – нататъшните ни изследвания.
За предпазване от стихии там се принася курбан – овен или бик, като се предпочитало да е бял.
Има и поверия, че преди на аязмото е идвал сам елен, който се е оставял да го принесат в жертва[7].
Съборът почва вън от селото, при извора, където ги чака главният нестинар, най – често нестинарка. Те са такива по призвание, врачуват, възприемани са като светици и често се предава от майка на дъщеря главното нестинарство.
Нестинарите пият вода от извора и мият иконите.
Главната нестинарка е постила и е кадила тамян в столнината – тяхното обиталище, на определени дни. При това тя от няколко дена е в едно свръхестествено състояние, позволяващо й да влезе в контакт със светока – свръхестествено същество, коеот закриля хората и им помага да врачуват. Там я посещават, покланят й се и палят свещи молители и питащи. По време на танца тя се счита обладана от светока.
Тръгват, носейки икони на светците, най – често на св. Консантин и Елена, свети Пантелеймон и прочие.
Понякога практикуват срещи на светците, в които дори ги „сбиват” и чупят иконите. Факт, който е трудно да се обясни[8].
Основният музикален инструмент е ударен – тъпан. Тъпаните за нестинарския танц се ползват само за него, висят по цяла година на стената. По правило.
Като стигнат до огъня, им се кади тамян. После започват да танцуват около огъня, да се молят и да призовават различни светии ,които сякаш виждат.
Междувременно най – старият мъж им заравнява жаравата и я чисти от живия огън, оставя само светещи въглени.
След което идва специфичният момент – „Прихващането”. Те го описват като обладаване, духът на светиите влиза в тях. Въртят се около и влизат в огъня[9]. Пресичат го и пак се връщат.
Винаги бъркат с ръце в жаравата и дори пълнят с ръце съдинки с въгленчета.
Огънят не ги изгаря, не оставя следи. Ако допрат дрехата си до него, се твърди, че тя не пламва. Дори има свидетелства, че главната нестинарка пускала в огъня бяла кърпа, която не горяла[10].
Над огъня са се пренасяли деца, но не малки деца, а бебета. За здраве. Днес това не се прави и вероятно много от обредите не се спазват, но така се е правело преди. Така е запомнен и запазен обреда.
За здраве казват… Дали е само за здраве?
А аз си пиша ли, пиша…
Но съм безвъзвратно закъснял… Пиша си от… графомания?
Закъснял съм с има – няма 40 години.
Последната истинска, наследствена нестинарка, баба Злата Даскалова, жената, която е врачувала, която е спазвала всички обреди, давала е опрощение и е лекувала и е била „свързана със светока” я няма. Не е оставила наследничка. В днешният забързан свят, жажда за пари и стремеж към големи градове никой не иска да се посвети на духовното и святото. Материалното смачква духовното.
Тъй умря една българска традиция, живяла може би повече от писаната история. Да, и днес има нестинари. Повечето от тях участват и в групи, които ще ви изпълнят китния обред в задния ви двор на барбекюто, срещу 50 лв.
Не го казвам ,за да ги обидя. Но сами направете разликата. Вярно, причината не е в тях.
А в нас.
Бели лотоси за баба Злата
И още една тайна крие мистичната Странджа. Намиращата се в непосредствена близост до разгледаното място река Ропотамо има водни цветя, известни ни като бели водни лилии.
Нашенско име, защото целият свят ги знае като бели лотоси.
Белите лотоси цъфтят в края на май. Всяка сутрин се разтварят, със слънцето.
По принцип живеят в езера или блата, но тук по някаква причина са "избрали" реката.
Никъде в района в околните реки ги няма, нито във Велека, нито в близките реки на Турция.
Сякаш са били изкуствено разселени в реката. И при това чисто бели. Дивите обикновено са по – дребни и шарени. При това се размножават предимно със семена, които плуват по течението на реките, не против него. Т.е. от околните водоеми (които не са много близки, мястото е сравнително безводно) те трудно биха навлезли през морето по течението във планинска река – защото макар и да има спокойни и блатисти местности, Ропотамо си е малка, изолирана планинска река. Не е Нил, нито Тигър или Яндзъ.
Не казвам че са нестинарките. Може и да са древна популация, но определено приличат на „вносни”. На „засадени” , а не диворасли. И са само там. Гордостта на Странджа.
Защо го казвам ли?
Какво знаете за култа на Изида?
Знаете ли например това?
Белият лотос е цветето на Изида. Който отива при нея, й го носи. Тя е господарката на трона и лотоса.
Виждате да й го носи Нефертари, Рамзес. Виждате го и врастнало в трона на Озирис и Изида с боговете от канопите на него.
На мъртвия се оставяли бели лотоси, за да ги подари на Изида. Всички, дори и боговете понякога й носят такива. Възможно, тъй като благородничките в Египет са й подражавали, оттам да идва обичаят на жените да се подаряват букети цветя. Със сигурност оттам идват белите рози и карамфили за мъртвия.
Изводите?
Аз казах достатъчно, изводите оставям на вас.
Какво имаме?
- Евтина спекулация и бабини приказки;
- Християнски обред;
- Нещо със неизяснен произход;
- Танц, на който се отдава твърде голямо значение;
- Или традицията на един народ, който неволно е пропуснал дара на безсмъртието и повтаря свещенодействието докрай, за да си възвърне вечния живот, един обряд, маскиран през вековете, за да оцелее?
[1] Гебал е Библос, градът, който се свързва с книжнната и най – старото финикийско фонетично писмо.
[2] Дървовиден папрат, прочутият ливански кедър, най – търсеното корабно дърво в древността.
[3] Възможен източник на легендарния мотив за вграждането в строеж? Обърнете внимание: богът на растежа, един почти младоженец, е трагично вграден в колона в дворец и е придал на колоната божествена здравина, големина и устойчивост. Паралелът с типично бъларският мотив за вграждане в зид не е ли твърде близък?
[4] Обърнете внимание: Египет е в преддинастична фаза; управляват го космогонични – всеобщи - божества, първият му цар е синът на Изида(Исет) – Хор(Херу), който още не е роден и от когото фараоните си извеждат родословието. Преди него друг космогоничен „владетел” ще бъде Тот и отчасти - Сет. До времето на първия фараон според египетската традиция има още поне векове. А Гебал вече има официално държава.
[5] Спомнете си мита за Ахил и Тетида, и уязвимата му пета.
[6] Намек за двойният характер на патроните и на българскяи фестивал – Константин и Елена като "маска" на Озирис и Изида.
[7] Древно такова поверие има в култа за великата майка, еленът не се бои от хората, защото идва по нейната воля и отива пак при нея. Великата майка е безспорно проявена в Изида - най - старата й персонификация.
[8] Освен ако не го отнесем към легендата за Озирис, който след като е убит от брат си Сет и намерен от Изида, бива накълцан и разкъсан на парчета от брат си, който отново го намира, докаот Изида търси магия да го съживи и при все това пак бива съживен. Подобно ритуално чупене е характерно и по нашите земи при орфиците – вратите на гробницата на Севт и тази в Мезек са ритуално счупени, а за самият Севт се твърди че е бил нарязан. Възможно е ако спекулираме и оттук да идва идеята за изображение на мъртвите в бюст без ръце или само глави.
[9] Като птици около стълб – пак спекулация.
Като детска пелена? Малка спекулация :) Всъщност не, точно такава е символиката на нестинарите. Бялата кърпа и ръцете в огъня...
©2010 Стефан Симеонов
Интелигентен човек
Сатанисти накараха дъщеря ми да се обеси
ПП. Много бързо го прочетохте, той излезе преди 5 минути!!!
- Пазете се само да не е до Дан Браун и сие :))) !
П.П. Радвам се, че отпуската ти освен почивка, те е заредила и с идеи - Приятел :) !
Прекрасен материал ... дано читателите ти са достатъчно омиротворени за да го разберат.
Радвам се на завръщането ти !
Аз професори избягвам да чета, създавайк иси мнение, камо ли съмнителни романисти.
Лотосът си е лотос, ясен символ на слънцето и чистотата, и както казах, Изида е владетелка на Лотуса :) И на тайното име на слънцето... Паоло Куельо не го знам. И дан.
Между другото тази тема е готова и пусната от преди отпуската ми, само че я пуснах отложено докато се върна... Тя е една от съществените теми, зарди които въобще се хванах с тоя блог.
От отпуската ми.. .други неща ще излязат приятелю.
То имаше си хас д не излязат, от посещение на над 10 храма в египет и много музеи там... Направо ти казвам ,ако преди съм говорел с предположения, сега съм сигурен в това, коеот твърдя... Който не му харесва символиката, не я позлва.
Има го и в испания,не по този ритуален начин, но е свързан с огъня.
Преминаването през него е изпитание ...за римските сольдати.
поздрав
Тъй умря една българска традиция, живяла може би повече от писаната история. Да, и днес има нестинари. Повечето от тях участват и в групи, които ще ви изпълнят китния обред в задния ви двор на барбекюто, срещу 50 лв.
Не го казвам ,за да ги обидя. Но сами направете разликата. Вярно, причината не е в тях.
А в нас.
---------------------------------------------------
Добре е да се повторят тези думи - материалното смачква духовното.
Целта на нестинарският обред е точно това - да излезе духът и се извиси над материалното.
Благодаря за новата тема!
Ами няма защо да ми благодариш, братле, доста сме говорили по тея въпроси...
Не знам дали тезата е разбираема и приемлива за повечето хора... Сигурно ще се погледне каот еретична... Сигурно се иска човек да я погледне, премисли с времето и да се пречупи...
Но истината е, че ерата преди старите вярвания да се унищожат, е ера на духовността.
И всички вярвания много си приличат. Различават се по терминология и имена, да, но като цяло от папуасите до Африка и Испания.... Нещата много си приличат.
Религията е била по - единна и всеобща от сега. В т.нар. еднен свят.
И в пъти по - търпима и толерантна.
И по - духовно ориентирана, явно...
Новите времена под маската на духовност носят материализъм... Точно там е проблема. Ние си мислим че разбираме от духовност и езотерика, а всъщност... Затова не можем да разчетем идревните азбуки - заради символизма им ,защото мислим материално и начинът на сформирането им ни бяга...
И предстои още да се позанимавам с тея въпроси.
Сол,
Ще има снимки братко...
Лично аз считам Птолемеите в Египет за тракийска династия...
Е те имат доста красиви храмове... Всъщност доста от най - красивите и запазени храмове са техни...
Само ще кажа, че идеята за храненика на Изида беше моя, тоя материал го писах преди месец... Просот опознавах древната култура и вярвания и нашите вярвания и видях очевиден паралел.
В Египет видях безспорна идея... 100% безспорна. Идеята за тракийските владетели като храненици на Изида не е моя. Тяхна е. Те се считат за такива, далеч преди мен. И ясно и безспорно са го показали. Не за синове на изида, не за въплъщение на Хор, а за нейни храненици! Ще дам снимки... Темата има продължение.
---------------------------
Така е, но за радост сега сме в началото на края на материализма. Дали ще доживеем, началото на другото начало? Дано ...
поздрав
Действително тази традиция, и система от знания, датира много преди Св. Константин и Елена - навсякъде по света всяко предание се стреми да се вграи в новата, модерна, ако може така да се каже, вяра. За да просъществува. Такава е индианската църква в САЩ /не й помня точно името, но има много последователи и единствено на тях им е разрешено да ползват легално пейот/, в Бразилия също - май беше сантерия - смес от афро-америко-християнски неща, но си е чиста предхристиянска обредност. Нормално е и нестинарите да си потърсят подходящи персонажи от "актуалната" религия, които да оправдаят съществуването на "старите". Явно Константин и Елена са им се сторили подходящи. При тях е много изявена и Света Марина.
А и казват, че Дева Мария си е Изида:)))
Благодаря за темата, невероятна е!:)))
Всъщност иситната за случая описан от теб е по -тривиална... Баба Злата много остаря и почина преди 40 години, без наследник и затова традицията на свещенодействието и прихващането отмря... Тя беше и врачка, и лечителка и пророчица... Като Ванга, ако не и отгоре, но определено не така комерсиална.
В другите села - Кости, Граматиково и Бродилово мисля, Е ИМАЛО нестинарски танци.
Но вече няма, със сигурност го твърдя, чест посетител съм. Нестинарите са обединени и ходят на събора на Българи. Ако се явят и на другите събори по селата, ен знам, но определено няма вече нестинарски групи във всяко село! Дори и да се явяват по съборим те са си Българовската група, а не самостоятелни групи, както си е било навремето...
А Изида е именно дева мария... Бях в невероятно красивия храм във Филе, последният бастион на старите вярвания. Още е невероятно красив, макар и християните да не са му простили. Но Изида с малкия Хор в скута е превърнат на Дева Мария, самата Изида е заченала непорочно - съпругът й е бил вече в подземното царство, с липсваща мъжественост... Дева Мария е всъщност спасението на Изида в новата религия - даже иконографията и на двете можеш да разгледаш, дори и в Интернет... Има и запазени статуи на изида, видях такава в Музея и в Дендера... Съща дева Мария си е...
Аз сега се убедих ,че разстояния от 2-3-4 000 м са нищо за древните,а ние си мислим, че са били едва ли не някакви задрестяняци и глупендери,а това не е ВЯРНО!!!
В село Българи се запознахме и с дядо Ральо, син на нестинарката Марула и изслушахме и неговия разказ.
Но ние също много съжаляваме, че не можем да се срещнем с истинските живи нестинари като баба Злата, починала 70-те години и да разговаряме с тези хора. Установихме, че сме закъсняли много с нашите вълнения по темата, защото не можем да черпим от извора. Но всяка една информация по темата ми е интересна и също и в твоя постинг прочетох много нови неща :).
Научих, че все още има останала жива нестинарка от с.Бродилово - Веса и един младеж, който наскоро е започнал да влиза в огъня. Но и в музея в Малко Търново забелязахме неща-снимки, които ни озадачиха...
Не сме успели да разговаряме с живи нестинари все още, но тенденцията е нестинарството да се изражда в огнеходство. От което губим ние, които търсим да разпознаем тази древна мистика и същност, която е вложена в нестинарството. Това все още е тайна, която привлича мнозина и вярвам, че ще привлича и занапред, но ще съумеем ли да надникнем в нея...
Благодаря за положения труд и разсъжденията!
12.10.2010 14:47
Точно обратното, нестинарстовто е по принцип женска работа, а ти говориш предполагам за групите, които играят по курортите.
Знам ги горе долу хората, тази година на 3-ти юни бяха над 20 човека, включотелно и голяма група неподходящо облечени хлапета с нахъсан поглед, които наскачаха в огъня след основните някоко и взеха да се пъчат.
Но аз говоря за обичая, какъвто е бил и какот е описан.
Сори приятелю.
Никого не обиждам, но от година на година нестинарите стават повече, а нестинарството - по малко според мен.
Виж и коментара на колежката отгоре за нестинарстовото и огнеходството.
Както и да е...
Поздрави!
Благодаря за положения труд и разсъжденията!
Здрасти, Звездичка!
Благодаря ти и аз!
Значи, това лято сме били заедно.
Щуротията за селската църква и иконата и аз съм я споменал, това е глупавата легенда, започната явно от кметовете на село Българи, в опит да "придърпат" нестинарството към селото и селският им празник... Показва липса на реална памет, не нещо друго и съчинение на ритуали. Само дето даже датата на тая случка според тях е далеч след описанието на нестинарските игри от Петко Славейков например.... Който пряко нарича обичая древнотракийски, а останалите описали го автори - древен езически. Да не говорим ,че мистиката е kрайно неприсъща за празник на спасената икона - защо я чупят тогава?
За въпросната Веса.
И аз съм чувал и предполагам става дума за същата.
За дама, която е била почти ученичка на баба Злата. Имало е такава.
Но фактът, че не е станала точно нестинарка е очевиден, няколко пъти съм ходил и нито веднъж не съм я видял...
Освен ако тя не води собствен ритуал някъде.
Според мен, вникването в тоя ритуал не е толкова трудно, просот човек трябва да отвори сърцето си. Логиката е очевидна, лошото е че всички тези ритуали са прикрити под тежка мистика и видоизменяща ги пропаганда...
Поздрави!
Аз сега се убедих ,че разстояния от 2-3-4 000 м са нищо за древните,а ние си мислим, че са били едва ли не някакви задрестяняци и глупендери,а това не е ВЯРНО!!!
Абсолютно няма съмнение, че първите древни религии, които спират да отчитатастрономията и слънцето в свещенодействията, са нашичките три - новоеровите.
И не че са били нищо 4000 км., но има абсолютно ясни свидетелства в Египет за отношения с Вавилон, с Индия, с африканските държави... И те тея отношения не се предприемат с днешната мисъл "да идем да видим що за маймуни живеят там" - напротив, това са премислени действия, експедиции и посланничества от които всеки се е стараел да извлече максималното.
Ще сложа малко снимки...
12.10.2010 17:58
АНАСТЕНАРИЯТА Е ГРЪЦКИ РИТУАЛ , ДА ГО ЗНАЕТЕ ЧАЛГАРИ ВУЛГАРСКИ!
АНАСТЕНАРИЯТА Е ГРЪЦКИ РИТУАЛ , ДА ГО ЗНАЕТЕ ЧАЛГАРИ ВУЛГАРСКИ!
Човек, ти си преял с презрели портокали. Ама много презрели.
Това ,че в съвременна гърция има много доскоро български и определено древнотракийски земи, по неква случайност именно там, където се простира "гръцкият" ви обичай, е малк оразлично от "панелински ритуал"...
Ти спомняш ли си елинските автори с какъв ужас обясняват за дионисиевите мистерии ,за огъня и виното, за вакханките и сатирите? Я си погледни Страбон и си помогни с Херодот.
Те очевидно приписват всички таквиа ритоуали на траките.
Я кажи кой елински автор твърди, че елините участват в такива мистерии, наричани от тях "дионисиеви"? Че даже и че те са ги измислили...
И аз обясних нашето значение на тоя ритуал.
Я ми обясни ти панелинското му значение, като не забравяш смъртната заплаха за практикуване на "варварски ритуали".
Та това де.
Извинявайте за спама :)
Та това де.
Извинявайте за спама :)
Няма спам, напротив, благодаря ти че се интересуваш.
Това според мен са останките от нашият изконен бит и вяра...
Това, коеот пишеш, може да послужи на анонимния "каракачански лидер" за доказателство кой всъщност играе тея танци в Гърция.
Иначе, суеверието е голяма сила :) Действително нестинарството е и плашело много хора :)
Жалко, че няма къде да го видим в пълният му блясък...
Забравих да ти благодаря за чудесния постинг - върна ме много години назад !
Забравих да ти благодаря за чудесния постинг - върна ме много години назад !
Благодаря и аз, ичестно казано много съжалявам че говорим за този невероятен обичай в минало време...
Сигурно след години потомците ни дори няма да вярват, че го е имало или че е бил нещо по различно от ходене по жар...
12.10.2010 23:25
Дано не създавам грешно впечатление, че съм подръжник на комунистическия режим, но фактите са си факти, аккво стои зад тях мога само да гадая.
Съжалявам, че съм оф топик, но ми се струва интересна аналогията между двата ритуала и обединяващият елемент - огъня.
Поздрави за хубавите теми!
Здрасти!
Ами то принципа е такъв, че дори когато най - накрая християнството се оттърси от войнстващата си същност, пак остава религиозен конкурент на тея обряди. Всъщност повечето хора се спират на еднот или другото, като психологията на тълпите все по - често води хората там където има повече хора.
Принципно няма хора, които да са дълбоко вътре едновременно в тая мистика, и в църквата... Те са забранявани и от християнството, и от мюсюлманството. За иситнската ни самоличност няма голяма разлика между двете религии, и в двата случая старите обреди са били преследвани.
Макар че, тея обичай не са толкова мъртви, колкото човек може да си помисли - имам поне още два наум, за единия съм почнал да пиша.
Но са под постоянен натиск.
Олелията само съм я чел. Бабите казват, че децата трябва да скочат огъня за здраве. Но, да питам само: тя не е ли различна в принципа от нестинарството? Олелията не се ли прави в почит към мъртвите?
Поздрави!
13.10.2010 19:12
Мисля си и сега,че е било за 'парлама'-някои от празниците,носеха пари с комерсиална цел ,идваха туристи от "Великите" страни, а й не може "голямите" ни траколози да не са съзнавали,че и в обичаите са ни вмъквали фалшиви истории..Много е интересен материала,аз също си мисля за връзката Египет-Родопите-Странджа..кабиле..Артпредметите ни говорят за това, но траколозите ни упорито мълчат,или като г-жа Фол,говорят "прегракнало" и със "загадки"...действайте млади хора,за да се спаси българщината!
Със сигурност този ритуал е много древен и се е изполвал още от нашите предци траките. Но за огъня - за него също се говори в Библията за случката с Данаил и неговите 3-ма приятели, които бяха хвърлени в пеща, а не изгаряха, макар някои от дрехите на тези, които ги хвърляха в пеща да бяха опърлени.
Със сигурност човек, който практикува нестинарството трябва да го прави от сърце. Аз се сещам че съм чела случая в който проф.Шаранков от София е искал да направи филм за нестинарството и е отишъл при баба Злата за целта. И за да не преразказвам случката ще я копирам от нета. Тук авторката на статията разговаря с дядо Ральо и предава неговите спомени. А те са следните:
- Да, той ми беше голям приятел. Аз го закарах при една от нестинарките, Злата Даскалова. На предния ден й беше проверил краката. Като проверил, казал: „Интересна работа, твоите крака са като моите”. На другия ден поиска да направи още една среща с нея. Отидохме, чукнахме на вратата, отвори баба Злата. Беше една стара къщичка, те къщите повечето са ни такива. Отвори тя вратата, добър ден, добър ден. Професорът живееше в дъщеря й на квартира тия дни. Поприказваха и той казва: „Бабо Злато, може ли да те запитам нещо?” Да, вика, заповядай!” И той пита: „Може ли да направим тия дни една среща с другите нестинарки и с вас, да стъкнем огън, да поиграете, и да направим там снимки, че снимаме филм, ще платим.” „Ако, вика тя, сте дошли да ми говорите, че ще плащате, напускайте къщата ни и селото!!” Той човекът, като мене едър такъв, се паникьоса. Вика: „Бабо Злато, извинявай!” Тя се разтрепери. Казвам й, че професорът не е запознат с тия работи. И той казва: „Моля ти се, бабо Злато, прощавай, сгрешил съм, прости!” И тя се успокои. Каза му: „На нас друг ден ни е строго забранено да влезем!! Дори не смеем да ходим на кухнята си при огъня, когато готвим! Тия дни двата ни е разпоредено в определени часове да играем, без нищо да ни стане”... Излязохне ние, обясних му, че не съм съобразил да му кажа предварително. Сетне нестинарките си играха вечерта, играха и другата вечер, втората. На другия ден пак отидохме с професора, да им провери краката „Нищо, казва, им няма! Както бяха напред, така са и сега.” ...Аз му казвах: „Възможно е, професор Шаранков, да е на нервна почва.” Имах предвид, че всеки отделен човек в дадени моменти има нервност, че и аз целият така треперех понякога, имало е борби, какво ли не, казах го и на майка това. „А, вика, синко, нищо общо няма твоята нервеност с нашата работа! Нашата е от отгоре сила.”... Майка ми, още като се родил първият ми брат
Това беше откъса, но е много дълъг и не се събра в един коментар. Но в него много ясно проличава отношението на нестинарите към самия ритуал...
13.10.2010 19:48
С Уважение!
П.п. Цитат от Арнолд Тойнби:България не е "пасивен реципиент" на византийското културно "облъчване", а "съперник на Византия" в политическо и културно отношение. Усвояването на византийските образци не е механичен процес, а творчески. Като втори център на православната цивилизация, България посредством християнизацията и религията на българската църква и литературната и преводаческа дейност, активно разпръсква просветата и културата сред славянските и други народи на Балканите и Източна Европа.
- Интересно, много интересно, но ... случайно ли пишеш тема за "Мадарският конник" и след това веднага за "нестинарството" ?!
Знаеш ли че, двете имат помежду си ... дълбоко символно(религиозна) връзка и логика, та дори и ... физиология и физика ?
Междувпрочем твоите материали и едни други, ме наведоха на тази теза-връзка ! :)
По-здрав от Гет ! :)
Мисля си и сега,че е било за 'парлама'-някои от празниците,носеха пари с комерсиална цел ,идваха туристи от "Великите" страни, а й не може "голямите" ни траколози да не са съзнавали,че и в обичаите са ни вмъквали фалшиви истории..Много е интересен материала,аз също си мисля за връзката Египет-Родопите-Странджа..кабиле..Артпредметите ни говорят за това, но траколозите ни упорито мълчат,или като г-жа Фол,говорят "прегракнало" и със "загадки"...действайте млади хора,за да се спаси българщината!
Благодаря, колега! Дали действам успешно, не знам, но определено имам идеи и ще се опитам да ги реализирам.
За нестинарството ще кажа само: То взе да става комерсиално през последните години... През комунизма не беше и трудно и рядко се ходеше до там...
Това беше откъса, но е много дълъг и не се събра в един коментар. Но в него много ясно проличава отношението на нестинарите към самия ритуал...
Искрено благодаря, Звездичка, за положения труд и хубавият разказ!
Абсолютно за мен няма съмнение старата мистика, не просто действието. И аз на това се опитвам да наблегна и се радвам, че има и други, които така мислят.
Лошото е, че даже в Египет, където имаме най - много запазено - благодарение на Нил и пустинята - старото знание е запазено частично и фрагментирано.
И е много трудно да го съживим... Може и да посхванем смисъла, но за повече - не знам...
Здравейте колега!
Искам да направя следните уточнения:
В света може да съществуват и 7000 мита за непорочното зачатие, но в тази статия АЗ ВЪОБЩЕ НЕ СЕ ЗАНИМАВАМ С НЕГО. Напротив, както ясно се вижда, хващам друга част от мита, обвързвам я с нашите действия и правя паралел с цялата ритуалност, която води съвпадението до почти 100%. Напомням Ви, че Изида е заченала непорочно ХОР, а аз не се занимавам с Хор в нестинарството.
За Бесите веднага ще внеса истрическо обяснение по спомен: Белинташ е тяхно светилище. На принципа "разделяй и владей" римляните им го отнемат и го дават на одрисите - което вероятно е причината вие да твърдите че било одриско. Следва голямата война одриси и римляни с бесите, след която бесите са изселени на север.
Общо взето това е историята, но и тя не ме занимава и всъщност е офтопик към темата тук!
Единственият възможен спор, който обаче не искам да се осъществява сега , е дали Белинташ е точно това светилище от историята. Някои определят като това светилище Перперикон. Други казват, че не е открито, но има всички основания да се мисли че е Белинташ. Нека го кажем така: не е 100% сигурно, но е най - вероятният кандидат.
Поздрави и се радвам че се заинтригувахте, маакр и само от дискусията!
- Интересно, много интересно, но ... случайно ли пишеш тема за "Мадарският конник" и след това веднага за "нестинарството" ?!
Знаеш ли че, двете имат помежду си ... дълбоко символно(религиозна) връзка и логика, та дори и ... физиология и физика ?
Междувпрочем твоите материали и едни други, ме наведоха на тази теза-връзка ! :)
По-здрав от Гет ! :)
Гет,
Не зная какво имаш предвид приятелю.
Но мога да повторя нещо, коеот нееднократно съм декларирал.
Една от основната ми цел, с която списвам този блог, е да намеря нашето културно наследство - най - сигурното доказателство за произхода ни, 100 пъти по силно от писания на чужди историци или паралели на отмрели езици. И да намеря корена му.
От тая гледна точка аз виждам връзката между двете статии ,и между тея преди тях, и с тея, които следват.
Древната ни култура не само е оставила следи през вековете, н ое още жива и някои от изворите й са възстановими.
А ти какво точно имаш предвид, не зная... Случайно се падна тея две статии да са една след друга, мислех да има пълнеж между тях, но не успях с времето, но и двете са основни за моята теза - аз така ги считам.
И двете са културологични и културноисторически - такива ги мислех...
И двете хвърлят светлина върху древния бит и култура.
Но кой паралел точно си видял ти, не зная.
Поздрави!
14.10.2010 10:39
Благодаря, Дзвер!
Какъв Дзвер сте Вие след като пишете толкова интересни неща? :-))))))))))))))))))))))))
Поздрав!
Благодаря, Дзвер!
Какъв Дзвер сте Вие след като пишете толкова интересни неща? :-))))))))))))))))))))))))
Поздрав!
Радвам се, много се радвам че така я приемате колега!
Лично аз мисля, че моята заслуга не е толкова голяма, но в хората спи нещо, което мога да нарека.. скрита, родова памет. Храмовете могат да бъдат съборени, обичаите - отречени, езиците - забравени, но нещо от тях всеки от нас носи в сърцето си и рано или късно, по един или друг начин то се пробужда, и против това няма позната разрушителна сила... Някак си естествено успяваме в един момент да се припознаем, даже в обичаи, които сякаш не знаем защо практикуваме и изглеждат отдавна забравени!
А иначе , какъв дзвер съм :) Хаха. Старо прозвище, и на други места в нета други материали съм писал под него... И така!
Поздрави!
14.10.2010 12:31
Друидските жреци определено са продължение на древна традиция в почит към природата. Няма нищо смущаващо в сходствата. Лично аз считам преди християнството религията за "озирис и изида" за пансветовна, всеобща. Само че в различни форми. Изида е богинята майка, преклонениеот пред природата. Озирис е гаранцията за безсмъртие и прераждане. Имената са различни, смисълът - не, а произходът е твърде... сближаващ.
А ако търсим сходствата в споменатите от Вас етноси по - дълбоко, то веднага ще кажа, че има стара идея за произхода на келтите от тракоскитското племе кимерийци.
И друга теория, която определя келтите по нашите земи - т.нар. готи, като просто сбъркано навание на тракийско племе.
Която и теория да захванем, групите са с общ произход.
А сравнително дълговременното съжителство по нашите земи(и не само там) във всички положения е повлияло и на мистиката и религията при готите.
Така че няма нищо изненадващо, по скоро смея да дам уточнението ,че друидството не е възникнало при келтите, ако и при тях то да има доста своеобразен оттенък.
14.10.2010 15:19
Неописуемо е усещането да ги видиш как притичват през жаравата с погледи вперени някъде.От време на време някой от нестинарите се спираше рязко и започваше да врачува. Тези които обикновено врачуваха бяха гърци.Моята баба, също е нестинарка, но за съжаление не я видях да танцува,защото работеше като питропка в църквата и освен за нея, се грижеше за пръснатите в околноста параклисчета със светена вода.Между другото можеше да бае и имаше пророчески сънища.
Някога се надявам да събера сили и да се върна там.Бих искала да се пробвам да танцувам върху жарава.
Радвам се на голямата любов на местните към този ритуал.
Знаете ли, малко ми е трудно да асимилирам гръцкото в района. Самия аз имам връзка с Бургас и Поморие.. .Абе виждал съм гърци. Да, всички там имат по малко и такава кръв, но... Не е гръцко селото. Административно отде идват хората не мога да споря.
За съжаление Странджа е много изстрадала земя. СтраДанджа... Тя е била и гръцка, и турска - недалеч от вас всяка година е събора на петрова нива, където е обявено преображенското възстание, а и селото Бръшлян (Сърмашик) не е далеч...
После, лично за мен делението на нестинарски ритуали на Граматиково, Кости, Бродилово, Българи и прочие е малко изкуствено.
Като ги четеш по нета, ще кажеш, бре, колко са много.
Но Вие, като местна, сигурно знаете че млад човек ги обикаля повечето пеша за няколко часа, те са почти едно връз друго. Аязмото май е общо за няколко села, или греша?
Така че ритуалът си е един.
И мисля обаче, че вашето село е едно от доказателствата, че обичаят е тракийски, а не гръцки.
Вие имате и много хубави кукери, нали?
А за колегата, който писа за олелията, сега попаднах в нета, но не съм присъствал, може би ще можете да кажете...
Имате и някакъв обичай, палене на кош, и после прескачате огъня...
Което е явното доказателство, че двата ритуала(скачането над огън и нестинарството) са различни.
Поздрави!
Да, те са всеобщ обичай :)
И Бият :)
Рядко момичета де, но здраво са ме удряли...
Особено на юг от стара планина са много силно разпространени.
Ето кукерството вече си е мъжката работа :)
И то почива на стар обичай, който обаче е по добре съхранен и не се налага такова дирене с лупа за да се намери аналогията :)
Поздрави!
15.10.2010 10:27
този,който ползва името му,трябва да е някой келеш,който не е запознат с нищо в подробности.
Все пак подкрепям мнението му,че нестинарството е гръцко или поне произхода на името е гръцки.Αναστεναρια се превежда като празник на възкресителите или възкресение.Втори вариант за превод е от думите стон,вопъл или охкане,ахкане.Лично аз,предпочитам първия вариант.
Който иска да ме оспори,нека ми каже какво означава думата "нестинарство" или "нестинар"...И моля да не ми пишете за варианта "вещинар","вещер" или "вещ",т.е. умел в магическото изкуство.
15.10.2010 10:28
Написал съм достатъчно обстоен материал за произхода и традицията на обичая и смятам да продължа. А това, че името "анестинар" било гръцко - даже и да е вярно, и да няма видоизмемени по - стари корени, е абсолютно безмислен довод.
Я кажете колега, тогава Беглик таш и Белин таш турски светилища ли са? Може би на Мохамед.
А Еркюприя и Дикилиташ тогава ще да са турски форми на релефа, струва ми се...
този,който ползва името му,трябва да е някой келеш,който не е запознат с нищо в подробности.
Все пак подкрепям мнението му,че нестинарството е гръцко или поне произхода на името е гръцки.Αναστεναρια се превежда като празник на възкресителите или възкресение.Втори вариант за превод е от думите стон,вопъл или охкане,ахкане.Лично аз,предпочитам първия вариант.
Който иска да ме оспори,нека ми каже какво означава думата "нестинарство" или "нестинар"...И моля да не ми пишете за варианта "вещинар","вещер" или "вещ",т.е. умел в магическото изкуство.
Драги приятелю,
някой няма за цел да подчертава и подсилва различията, твои, мои, тоест наши !
На балканите съдбата на хората е така преплетена, че този, който "гори" от шовинизъм, най-малко е идиот !
Илюстрация на това, което искам да ти кажа - Ето !
http://www.youtube.com/watch?v=DjizrdcWPSA&feature=related - и това !
http://www.youtube.com/watch?v=nPV8xArv0wc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=EL4B2fMz9EE&feature=related
Тези тракиоти-кариоти, по някакви си причина през 30-те години на ХІХ в. приеха да станат гърци. Децата и внуците им в момента са пръснати в две държави поне.
Едните се зоват гърци, другите българи. И само те, ли са единственият пример за това ?!!
Нека Това тежи на съвестта на тези, които сториха този грях ! - И тези, които в момента целенасочена отново ни вкарват в греха на свадата !
С уважение !
15.10.2010 23:27
http://www.pravoslavieto.com/inoverie/nestinarstvo/nestinarstvoto.htm
Ритуала трябва да бъде забранен танцът е от дявола - доказват го с цитати от Библията. Който му се радва ще изгуби душата си но слава Богу той е вече не повече от пътуващ цирк!
http://www.pravoslavieto.com/inoverie/nestinarstvo/nestinarstvoto.htm
Ритуала трябва да бъде забранен танцът е от дявола - доказват го с цитати от Библията. Който му се радва ще изгуби душата си но слава Богу той е вече не повече от пътуващ цирк!
Не разбирам какво имате предвид с тоя пътуващ цирк, колега. Както и въобще насоката на разсъждението Ви.
Но за проблемите с нашата религия отдавна съм писал.
И, не е само с нея, макар че с нея са най - дълги. И по времето на исляма са били преследвани нестинарите.
Въобще, унищожението на обичаите някак си е много характерен мотив в действията на "официалните религии".
И все пак, има един странен абсурд.
2000 години преследвани, нестинарите оцеляха. А загинаха тъкмо тогава, когато църквата всъщност олаби примкаа около врата им.
Вероятно натискът, опасността, забраната, са ги консолидирали и държали дълго време на нокти... Така си го обяснявам. А когато натискът отслабва и проблемите на хората стават други, повечето хора забравят за обичая, други пък тръгват да го комерсиализират... И го убиват.
Така че, тъжно, но крайната вина е в нас.
Макар че със сигурност вина има уи у тез, които са свели този древен обичай, който по всичко личи е бил пироко разпространен, имал е храмове - столнината е остатък, нищо чудно и цветята да са били култови - та той е сведен до това да е скрит в най - слабозаселената планина у нас, далеч от градовете и в ръцете на 1-2 баби, т.е. да зависи от случайността напълно.
Но и ние носим вина за това. Този обичай беше от реликвите, целящи да пробудят забравеното ни самосъзнание.
И коментар 12 към нея.
Това отговаря ли на въпроса
13.11.2010 19:16
10.02.2011 16:28
Озирис е разкъсан на 14 парчета и хвърлен в Нил. Изида го събира и възстановява,без пениса му,който е изяден от риба. Затова и жреците му не ядат риба. изида му прави дървен и така зачева. Пениса на Озирис е заровен под изкуствената могила в кръста на Холивуд,който наред със знака днес е един от символите на града.
натан
Принципно по често срещаната легенда за озирис е на 28 години и 28 парчета, но общо взето е така.
Във всек ислучай нещо очевдно е фактът, че танцът ни е останал през траките... Дали е била границата на Египет точно тук, според думите на Херодот е спорно, н ое факт, че това е много древен танц, с ясни нотки и през цялото време е оцелявал.
аз не знам кой Е,но този върху върху Жарава не е. по дифолт на жарава.
Все пак ако имаш такива твърдения , и то срещу добре обоснована статия, е добре да ги подкрепяш.
точно 90 % от тези "огромни тракийски племена" са келти.
колонизираните келтоскити пък по хелеспонта са т.нар. тракийци(от Тирас, -ама кой Тирас !?
рицаря е дал коментар коментара на св. Йероним към книга Битие[4] той изреждайки произхода на някои народи , казва следното –
“...От Гомер са галатите; от Магог - скитите; от Мадай - медите; ...От Тирас - траките, чието име не е чак толкова променено"
само,че има и достатъчно сведения за колонизирането на тва хелеспонстко крайбрежие от каанити финикийци почитатели на баал от тирас.
за пушека
от излятото върхо олтаря вино димът се вдигнал до небето -къде е жаравата тук
Много странно, ама в древността авторите наричат келтски... тракийските племена.
Даже видят да са живели в Мала Азия.
Не съм чувал за подобен коментар на Йероним, но това очевидно изобщо не не негово, а е преписано от "класификацията" на т.нар. Йосиф Флавий.
тея гърци не разбирали че пушек и жарава били едно и също нещо
май не са чели твоите романи по откритието на боцко,който установил че като “дума” , “българин” има две характеристики
та жарава ли е другата характеристика на пушек в най-новия ти роман
" в древността авторите наричат келтски... тракийските племена"
и какво означава тогава тракийци след като са били келтски племена
тракийци била военно служебно названия в несъстоялата се троянска война описана от омир
тва е първото сведение/ магистрала тракия ще я построят по късно
и какво означава тогава тракийци след като са били келтски племена
пак тракийци ли които дълго преди да се превърнат в име на магистрала се разхождали като келтски племена
Принципно мога и да те спра да те публикувам, но каот цяло предпочитам ти сам да се вразумиш.
Което е малко вероятно, но...
Валя
Що се отнася до мартеницата, и аз съ мвиждал съвременни снимки, н ое необходимо ДРЕВНО свидетелство, преди да препиша тоя древен обряд на циганите - номади, които имат култура прекопирана от целия свят :)
Нали разбираш ,Валя... И за двете снимките и ютубето не ми вършат работа като историческо доказателство. Ако правилн опредполага мза кои "свидетелства" ми говориш :)
Ако мога да кажа - Европейския Атлантски клон се състои предимно от жриците на Изида , а този по нашите земи запазва чистотата на практиките си най-дълго . От него са произлезли друидите , а не обратното.
Какво представлява по същност е ползване на портал между световете , той е комбинация от символи , стихии и звук . Ритуалът е почистваш на пространството от негативни структори и пренасяне в ниските астрали , при което резултата е здраве и не само :) В днешно време не е необходимо да става ,чрез толкова помощни материали , благодарение на последното учение - Иисусувото . В негово име може да се прави същото . Та жриците рядко ще ги видите вече в сложни ритуали , те са сред всички нас и практикуват още по целеустремено в името на расата и безсмъртието и ( една недовършена работа ,както се описва в легендата).
Това послание ми е за автора ,предполагам на много четящи ще им е странно , приемете го като лична интерпретация :) без да ми се връзвате много ,много <3
Дано е тъй, както казваш. Че интерпретацията ти е друга, спор няма, но като цяло като че ли п о- важно в случая е общото, отколкото частните разлики :)
Хорос...
И ти летиш, така ли? Аз нямам нищо против да се окаже че летиш, ама това, което съм виждал и за коеот съм говорил с теб не ми оставя такова впечатление...
Добре е да вземеш пример от мен в едно нещо...
Макар и летящ, не можеш да сложиш първо покрива на къщата ,хеле пък целия покрив.
Научи са да слагаш малки тухлички, иначе строители на въздушни кули има много и все от сърце и п о- летящи от другите :)
Поздрави !
На пясъка с моливче...
Или некъде я има написана и Тод е лицето, което я е превело...
Още навремето ти казах, че са занимаваш с несериозни неща, ореле.
Орлите не строят къщи.
Да, маа хората строят.
И колкото и да не ти се ще, ти строиш неуспешна къща.
Съответно методиката й не ме засяга много ,тя си е твоята методика :)
Поздрави!